DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Půlení motoru - podrobný návod

Půlení motoru a jeho zpětná montáž podrobně.

 

Uvedu zde popis půlení a zpětné montáže konkrétního jednoho motoru. Tento postup se může v některých detailech lišit od jiných návodů.

Je-li to možné, nastartujte motocykl a projeďte se s ním, aby se zahřál olej. Potom ho postavte na stojan, dejte pod něj nějakou nádobu a olej vypusťte. Je vhodné podložit zadní kolo, aby olej dobře vytékal do nádoby. Nemůžete-li olej zahřát, není třeba ho vypouštět. Nyní odpojte všechny bowdeny k motoru, sundejte karburátor, výfuk. Dále sundejte hliníkový dekl na straně magneta a  odpojte  z něj veškerou elektriku. Zapojení je pomocí konektorů, takže to jde rychle.

 

 

Vyšroubujte matici klínku řadicí páky ale jen tak, aby závit čepu byl rovnoběžně s horní hranou matice, nebo malinko pod ní. Pak můžete do matice kladívkem klepnout a čep se uvolní. Takto je bezpodmínečně nutné postupovat vždy, pokud potřebujeme klepnout na hřídel, kde je na konci závit. Sejmeme-li matici úplně a klepneme na hřídel se závitem, už tam matici nedostaneme. Dále vyšroubujte všechny šrouby, které drží motor v rámu. Rozpojte  a vyjměte řetěz. Motorku dejte ze stojanu a opřete o zeď. Opatrně pomocí velkého šroubováku a kýváním za motor ho z rámu vyjměte.

Pokud není vypuštěný olej, odstraňte výpustný šroub oleje a posaďte motor např. na starý hrnec. Nechte olej vytéct.

Dále odšroubujte matice hlavy válce. Postupně sundejte hlavu a válec. Všechny věci si rovnáme na vhodné místo, abychom nic neztratili. Nyní sundejte stator magneta (alternátoru). Vyšroubujte nahoře a dole obě příchytky a stator tahem nahoru vysuňte. Nyní na druhé straně motoru odšroubujte dekl spojky. Může se stát, že některý ze šroubů nejde povolit. Vezměte tedy větší šroubovák, založte ho do drážky šroubu a kladivem na šroubovák udeřte. Tím se šroub uvolní a můžeme ho povolit. Kryt sundejte.

Teď se znovu vrátíme k rotoru magneta. Šroubovákem povolte vačku. Nejde-li povolit, zablokujte  rotor alternátoru. Vačku povolte a vyjměte ji z rotoru. Rotor musíte sundat pomocí šroubu M8, který našroubujete do otvoru po vačce.

Zase musíte rotor zablokovat proti otáčení. Po sundání rotoru nezapomeňte vyjmout z hřídele klikovky polohovací kolíček rotoru. Dobře se ztrácí. Poslední věcí na straně magneta je sundání řetězového kolečka. Před odšroubováním musíte narovnat zajišťovací plechovou podložku. Pak na matici nasaďte klíč (ořech). Kolečko musíte zablokovat, a povolte ho.

Pak už jenom kolečko vyjmeme. Na druhé straně ze spojky vyjměte ségrovky, pružiny a čepy. Spojku uvolněte a pokuste se ji sundat. Většinou to jde, protože primární řetěz je vytahaný. Zbývá odšroubování spojkového koše. Zase narovnejte plechovou podložku u středové matice, koš zablokujte a trubkovým klíčem 14mm matici povolte. Koš sundejte.

Zároveň nezapomeňte uložit tyčky spojky (kratší a delší) a kuličku. Zbývá sundat pastorek.  Zablokujte ho proti otáčení, nasaďte ořech, odšroubujte  matici a sundejte podložku.

Na pastorek potřebujeme nutně stahovák. Ten na něj nasaďte  a utáhněte ho. Neodskočí-li, ještě trošku utáhněte stahovák a kladívkem klepněte na  středový šroub stahováku. Pozor ale, klikovka nesmí být na druhé straně nikde opřená, jinak bychom ji rozvážili. Zase trošku utáhněte a zase klepněte. Je lépe pracovat v rukavicích, odskočení pastorku je někdy razantní. Takto opakujte postup, dokud pastorek neodskočí.

Dále povolte všechny  šrouby obou karterů. Jsou z boku jak vnitřní, tak vnější. Pozor, za válcem jsou také, na ně se zapomíná. Po vyšroubování všech šroubů, šroubů řadicího automatu (ze shora) a po sundání startovací páky vyklepnutím klínku je motor připravený k půlení.

Zásadně nezačínejte vložením do štěrbiny mezi kartery šroubováku, nebo sekyry. Vždy vemte  špalík a kladívkem přes špalík poklepávejte kolem štěrbiny na kartery kolem dokola. Tím se těsnění uvolní a opatrně můžete půlit.

Nyní si můžete pomáhat i šroubovákem, ale jen s citem, abyste nepoškodili dosedací plochy. Pomáhejte si poklepáváním zase přes špalík na hřídele převodovky. Na klikovku pozor, abyste ji nerozvážili. Po rozpůlení si jednotlivé části pečlivě uložte.

Následuje očištění všech částí omytím např. v mycím stole, nádobě s benzínem, petrolejem nebo čističem brzd. Vyklepněte ložiska, simerinky. Jsou-li vadná, tak i bronzová pouzdra. Zkontrolujte všechna kolečka převodovky. Jsou-li oběhaná, nebo jinak poškozená, musíte je vyměnit. Zkontrolujte startovací segment. Ten musí mít všechny zuby v pořádku, ostré. Jinak je nutné jej také vyměnit. Ložiska a hlavně simerinky (gufera) dejte vždy nová. Dle potřeby nechte udělat výbrus válce, vyměnit píst s kroužky a pístním čepem, proveďte opravu, kvůli které jste motor půlili. Ještě prohlédněte řadicí automat je-li v pořádku. Je dobré vyvléknout zkrutnou pružinu na zubu řazení a malinko ji napružit, aby měla větší sílu na zub po jejím zpětném zavléknutí. Omezí se tím případná možnost vypadávání rychlostí.

Následuje zpětná montáž. Vemte  kartery, nahřejte je v místech pro ložiska horkovzdušnou pistolí a do otvorů vložte ložiska.

 

Řadicí automat vložte do pravého karteru , zavlékněte a šroubem jen přichyťte – nedotahovat.  Seskládejte jednotlivá kolečka převodovky na hřídele a spolu s řadicí vidličkou na hřídeli vše společně vložte do stejného karteru. Nejde-li hřídel do ložiska, pomožte si opět horkovzduškou. Startovací hřídel a klikovku nevkládáme.

Nyní dotáhněte řadicí automat a  vyzkoušejte řazení. Důležité je, aby hřídele byly doraženy  až ke karteru. Zařazujte postupně všechny rychlosti včetně neutrálů. Po každém zařazení kontrolujte zasazení zubů kol až na doraz při zařazení rychlosti a stejnou vzdálenost krajů kol bez záběru při zařazení neutrálu. Škrtají-li zuby o plochu vedlejšího kola při neutrálu, nebo nezaskočí-li zuby až na doraz při zařazení rychlosti, musíte vypodložit hřídel nejčastěji u bronzového pouzdra planžetovou podložkou nebo pouzdro vyměnit. Je-li vše OK, nahřejte horkovzduškou druhý karter a zaklopte. Nyní vyzkoušejte boční vůle hřídelí.

Jsou-li kolem 0,2 mm, je to v pořádku. Dáte-li papírové těsnění, bude celková vůle do 0,5 mm. Je-li vůle větší, musíte opět vložit odpovídající podložku pod příslušnou hřídel na druhou stranu než při kontrole převodů.

Tento postup je důležitý pro funkci převodovky. Větší vůle mohou způsobit její kratší životnost a vypadávání rychlostí. Je-li vše OK, opět otevřete motor, vložte k převodovce hřídel se startovacím segmentem a pružinou, nahřejte ložisko pro klikovku u osazeného karteru a vložte klikovku.

Nahřát je třeba poměrně hodně, dilatace se neprojeví při teplotě do 150 st.C.  Nasaďte startovací páku a zajistěte  ji klínkem. Zkontrolujte její funkci a vracení pružiny. Páku budete muset přidržovat při zaklápění karterů tak, aby polohovací kolík byl mimo výstupek. Jinak karter nezavřete. Je dobré se nyní připravit na zaklopení karterů. Udělejte si dostatek místa, připravte si postup nanečisto ať vám nechybějí nějaké nástroje nebo přípravky. Nyní na osazeném karteru odmastěte dosedací plochy a lehce potřete silikonem.

Bezprostředně po tom si natřete i příslušnou stranu papírového těsnění a položte ho na karter. Natřete druhou stranu papírového těsnění a dosedací plochu prázdného karteru.

Horkovzdušnou pistolí hodně  nahřejte prostory ložisek, natočte startovací páku a rychle přiklopte. Karter musí doklapnout na dosedací plochy bez pružení. Vložte úhlopříčně dva šrouby a stáhněte kartery k sobě. Vše se musí volně otáčet.

Zkontrolujte znovu boční vůle hřídelí převodovky a vyzkoušejte řazení. Je-li vše OK, zašroubujte a řádně dotáhněte všechny šrouby karterů.  Otřete vyteklý silikon a vsaďte simerinky. Simerinky u klikovky nezatlačujte do hloubky, jsou v rovině s okolní plochou. Před jejich nasazením vždy je natřete vazelínou a také otvor, do kterého jej vkládáte.

 

V tuto chvíli již zpět namontujte spojku s primárním řetězem a pastorkem na jedné straně a na druhé alternátor. Kladívka opilujte předem pilníčkem na kontakty.

Pod řetězové kolo nezapomeňte na simerink a opěrnou trubku. Všechny matice  řádně dotáhněte a ohněte okraj zajišťovací podložky k matici. Platí hlavně u spojkového koše a řetězového kola. Je-li vše v pořádku, zaklopte víko na straně spojky s těsněním a silikonem.

Nyní vezměte papírové těsnění pod válec, natřete ho z obou stran vazelínou a vložte na dosedací plochu válce. Pístní kroužky také natřete vazelínou a opatrně založte do drážek v pístu. Pracujte velmi opatrně při jejich roztahování, velmi snadno praskají. Vemte válec a opatrně jej nasaďte na svorníky a píst vložte do válce. Musíte dávat velký pozor, aby zámky pístních kroužků byly na polohovacích kolíčkách na pístu. Na hlavě válce zkontrolujte dosedací plochu a můžete ji nasadit a upevnit maticemi. Víko alternátoru zatím neosazujte, protože budete na motorce ještě zapojovat elektriku, řetěz a nastavovat předstih..Další postup je již jasný.

 Tento návod jsem vypracoval při opravě Mustanga pro kamaráda. Až budu půlit další motor, budu postupovat podle tohoto napsaného manuálu a případné nedostatky poopravím.  Ještě drobnost. Přistupujte k práci s rozvahou a pečlivostí. Určitě se to vyplatí. Motor se vám pak odvděčí dlouhou životností a bezporuchovým provozem. Z estetických důvodů (budete-li renovovat stroj jako např. veterána) používejte černý silikon. Červená barva a ještě k tomu rozmazaná po motoru není pěkná a asi to ani nebude dobrá vizitka mechanika.